كنترل بيماريهاى واگيردار در مطب دندانپزشكى

دل نگرانى بسيارى از مراجعه كنندگان به مطبهاى دندانپزشكى و بسيارى از كسانى كه از ترس ايدز و هپاتيت و كرونا به دندانپزشكى مراجعه نمى كنند كنترل عفونت و احتمال ابتلا به بيمارى در صورت ابتلاى احتمالى بيماران قبليست.
بيماريهايى كه با ويروس انتشار پيدا مى كنند مانند انفلوانزا، سرماخوردگى، تبخال، ايدز، هپاتيت و كرونا به راحتى و به سرعت از فرد مبتلا به فرد سالم قابل انتقال هستند و طبيعى است كه براى بيماران، غيرقابل قبول است كه با مراجعه براى حل مشكل كوچكى مثل دندان درد يا جرمگيرى به مشكل جدى ترى در سلامت عمومى بدن خود مبتلا شوند. اما خوشبختانه تمامى ويروسها و باكتريها به سادگى توسط دستگاه استريليزاسيون اجبارى (اتوكلاو) كه وجود آن در دندانپزشكيهاى تاييد شده ضرورت است حذف ميشوند و چنانچه تعداد كافى پرسنل، فرصت كافى تعويض كامل اقلام يكبار مصرف يا قابل اتوكلاو با نوبت دهى منظم و بافاصله و ضدعفونى سطوح در تماس با دست يا بزاق و خون بيمار قبلي، فضاى كافى مطب يا كلينيك، ازدحام نداشتن بيماران در انتظار و آموزش كافى پرسنل باتجربه وجود داشته باشد شدنى است كه به آن مجموعه اعتماد كرد و با خيال راحت درمان هاى دندانپزشكى را در زمان مناسب و بدون تأخير به انجام رسانيد.
هرچه تعداد وسايلى كه در اتوكلاو گذاشته ميشود كامل تر باشد آن مجموعه قابل اعتمادتر است. معمولا تمامى مراكز حتى كلينيك هاى شلوغ و با كيفيت پايين وسايلى مانند قلم هاى مربوط به معاينه و پركردن دندان را اتوكلاو ميكنند و يكبار مصرفهايي مانند ليوان، سرساكشن پلاستيكى و سينى يكبار مصرف تعويض ميشود. در كامل ترين حالت
پس از ترخيص بيمار قبلى تمامى سطوح پوشيده شده با پلاستيكهاى يكبارمصرف توسط ضدعفوني كننده كاملا تميز ميشوند و مجددا توسط پوشش هاى يكبار مصرف جديد پوشانده ميشوند و حداكثر تعداد وسايل قابل اتوكلاو، پك شده و به دستگاه استريليزاسيون انتقال مى يابند.
در مجموعه درمانى دكتر ليلا قربانيان تمامى وسايل اعم از توربين و آنگل و هندپيس، سر پوار فلزى، آچارهاى توربين و پين، اسلب هاى هم زدن مواد، اسپاتولها و قلم هاى هيت كرير، آمالگام كرير و پوشش عروسكى سرنگهاى تزريق اطفال و دهان بازكن پلاستيكى همه و همه استريل ميشوند و به اسپرى كردن با ضدعفونى كننده دكونكس اكتفا نمى شود كه اين كار پرهزينه و وقت گير (كه نياز به حضور تعداد نيروهاى اضافى حتى در زمان تعطيلى مطب دارد) تنها در دو سه درصد مطب ها و كلينيكها به اين شدت كامل انجام ميشود و لذا امكان نوبت دهى بى برنامه و فشرده وجود ندارد و از اين بابت دلگير نبايد شد. چون در عوض بيماران از كنترل نزديك به صددرصد عفونتهاي قابل انتقال اطمينان بسيار بالاترى دارند.

 

همچنين دندانپزشكان تمهيداتى براى تهويه حداكثرى و ضدعفونى هواى محيط در نظر مى گيرند تا از مصون ماندن بيمارانشان اطمينان حاصل كنند

اکثرا به اسپرى ضدعفونى روى سطوح اين وسايل اكتفا ميشود اما ما بعد از شستشو و غوطه ورى در ضدعفونى كننده و شستشوى مجدد، پك كرده و به اتوكلاو ميسپاريم و تنها سطح كابينت و صندليها قابل انتقال به اتوكلاو نيست و به اسپرى ضدعفوني كننده اكتفا ميكنيم ???

 

مطمئنا كلينيكى كه در روز صد بيمار توسط پزشكان مختلف درمان ميكند و تنها با سه چهار دستيار و دوسه دستگاه اتوكلاو كل اقلام مورد استفاده در زمانى كوتاه پس از رفتن پزشك همه وسايل را استريل ميكنند امكان پك و استريل كردن كوهى از وسايل وجود ندارد و به ضدعفونى كردن وسايل رضايت مى دهند. پس اگر جايى تخفيف ٧٠ درصد از تعرفه ديديد??? كمي نگران باشيد نه خوشحال چون نه تنها كيفيت مواد بلكه ده ها فاكتور اينچنيني مانند كاغذ استريل، زمان نيروى انسانى و دستگاهها هزينه بر هستند و ارزانى غيرعادى نشانه مهربانى آنها نيست شايد حساسيت كمترى روى كيفيت كنترل عفونت و موارد ديگر دارند.

اشتراک گذاری :
دیدگاه خود را بنویسید

آدرس

برای مشاهده آدرس کلیک کنید

تلفن

٠٣١٣٢٥٠٤٥٩٨ - 09135888001

ساعات کار

یک شنبه، دوشنبه و چهارشنبه 15 الی 20 - پنج شنبه: 11 الی 18:00

ایمیل

le_ghorbanian@yahoo.com